پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182942
هدفمندي يارانه‌ها سال آينده ادامه مي‌يابد/ جلسه جهانگيري با مسئولاني از بسيج و سپاه / بررسي پيش‌نويس لايحه برنامه ششم از فردا
تاریخ انتشار : 1394/06/24 15:41:00
نمایش : 798
اعلام کرد: دولت اصلاً خواهان افزايش نرخ ارز نيست و ما به دنبال يکسان‌سازي نرخ ارز هستيم.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمد باقر نوبخت سخنگوي دولت صبح امروز سه‌شنبه در نشست خبري با اصحاب رسانه از ابلاغ بخشنامه بودجه سال 95 توسط رئيس جمهور به تمام دستگاه‌هاي اجرايي خبر داد و گفت: اين بودجه از دو بخش احکام و ارقام تشکيل مي‌شود و خط مشي تهيه بودجه در بخشنامه‌اي که از سوي رئيس جمهور ابلاغ شد راهنماي عمل دستگاه‌هاي اجرايي براي تنظيم پيش نويس لايحه بودجه سال 95 خواهد بود.

وي با بيان اينکه احکام بودجه سال 95 نسبت به سال‌هاي گذشته متفاوت خواهند بود تاکيد کرد: در اين بخشنامه نيز تصريح شده که بودجه سال 95 بدون تبصره تحت يک لايحه به مجلس ارسال شود.

سخنگوي دولت درباره منابع عمومي بودجه عمومي که شامل درآمدها مي‌شود گفت: منابع عمومي بودجه عمومي 213 هزار ميليارد تومان پيش بيني شده است که اين رقم نسبت به عملکرد بودجه 94 حدود 15 درصد رشد داشته است.

نوبخت با بيان اينکه وابستگي بودجه سال95 نسبت به درآمدهاي نفتي به 30 درصد تقليل يافته است، ادامه داد: اعتبارات هزينه‌اي که در بودجه مورد نظر پيش بيني شده حدود 166 هزار ميليارد تومان و همچنين اعتبارات تملک دارايي و سرمايه‌اي که به عنوان اعتبارات عمراني از آن ياد مي‌شود در سال 95 بيش از 38 هزار ميليارد تومان خواهد بود که اين رقم نسبت به عملکرد بودجه سال 94 حدود 27.8 درصد رشد خواهد داشت.

وي افزود: البته سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور در نظر دارد با توجه به برخي سناريوها بودجه عمراني را در سال آينده به 41 هزار ميليارد تومان افزايش دهد.

سخنگوي دولت از تهيه لايحه پيش نويس برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: بررسي پيش نويس لايحه برنامه ششم توسعه از فردا در جلسه هيات وزيران آغاز خواه شد.

سخنگوي دولت با تاکيد بر اينکه لايحه برنامه ششم هم در قالب دو لايحه جداگانه به مجلس ارسال مي‌شود افزود: در لايحه نخست نيز تمامي قوانيني که در سال گذشته در برنامه‌هاي پنجم و چهارم تکرار مي‌شد و لازم بود در برنامه ششم هم گنجانده شوند تحت عنوان لايحه تنظيم برخي از مقررات و قوانين توسعه به مجلس ارسال خواهد شد.

نوبخت با بيان اينکه نمايندگان مجلس از اواخر شهريور ماه و مهرماه فرصت بررسي لايحه نخست برنامه ششم را دارند تاکيد کرد: دولت نيز بودجه لايحه 95 را در زمان مقرر يعني آذرماه تقديم قوه مقننه مي‌کند.

وي در ادامه اين نشست از پرداخت 7 هزار و 230 ميليارد تومان اعتبارات عمراني از ابتداي سال تاکنون خبر داد و گفت: از اين رقم نيز بيش از 850 ميليارد تومان پرداخت طرح‌هاي عمراني به صورت اسناد مشارکت اسلامي بوده که البته فارغ از اين 7 هزار ميليارد تومان نيز 2 هزار و 100 ميليارد تومان به عنوان اعتبارت مهار آب‌هاي مرزي نيز پرداخت کرديم.

نوبخت خاطرنشان کرد: براساس پيش بيني‌هايي که از گذشته وجود داشت به نظر مي‌رسد تا پايان شهريور ماه نيز پرداخت 10 هزار ميليارد تومان اعتبارات عمراني محقق شود.

وي با بيان اينکه براساس لايحه بودجه 95 و اجراي عملياتي آن پيش بيني مي‌شود رشد اقتصادي در سال آينده به 4.1 درصد و نرخ تورم هم بين 10 تا 11 درصد باشد افزود: طرح هدفمندي يارانه ها در سال آينده هم ادامه خواهد داشت.

سخنگوي دولت در پاسخ به اين سوال که آيا قوه مجريه برنامه‌اي به جهت افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي در سال آينده دارد يا خير گفت: هم اکنون هيچ تصميمي در اينکه بايد در سال آينده قيمت حامل‌هاي انرژي افزايش پيدا کنند گرفته نشده است.

نوبخت ادامه داد: ما مي‌دانيم که اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها لزوما به معناي افزايش قيمت‌هاي حامل‌ها نيست بنابراين مي‌توانيم با اين منابع موجود هم ادامه کار دهيم اما نحوه توزيع منابع موجود نيز بايد تغيير يابد.

سخنگوي دولت در ادامه اين نشست در پاسخ به اين سوال که اقدام عملي قوه مجريه پيرامون افزايش يک باره قيمت دلار در بازار چيست اظهار داشت: بازار ارز در آينده نگران از افزايش مقدار عرضه ارز نباشد، در آينده امکانات و دسترسي ما به منابع ارزي بيشتر خواهد شد.

نوبخت افزود: ما بايد دليل اين افزايش ناگهاني ارز را در حوزه  کوتاه مدت و مقطعي تحليل کنيم البته يک بخشي از اين اتفاق شايد به دليل سفرهاي آخر تابستان و يا ارزهاي زائران حج و يا عوامل رواني کوتاه مدت باشد.

وي با بيان اينکه افزايش ناگهاني نرخ ارز پشتوانه‌اي نخواهد داشت تاکيد کرد: دولت اصلا خواهان افزايش نرخ ارز نيست البته ما به دنبال يکسان سازي نرخ ارز هستيم و مطمئنا فاصله نرخ بازار آزاد  و نرخ مبادلات بايد به يکديگر نزديک باشد.

وي خاطرنشان کرد: برخلاف شايعاتي که مطرح مي شود مبني بر اينکه دولت خواهان آني افزايش است بايد تاکيد کنم زياني که دولت در اين رابطه متحمل مي‌شود بيشتر است.

سخنگوي دولت همچنين در پاسخ به اين سوال که موضع دولت در قبال حوادث مکه چيست گفت: حادثه مکه که منجر به جان باختن تعدادي از مسلمان و مجروح شدن تعدادي ديگر شد حادثه تأسف باري براي ما بود.

وي افزود: گرچه اين حادثه غير عمدي بوده اما توقع است اگر يک کشوري ميهماني دعوت مي‌کند بايد اقدامات تاميني لازم را انجام دهد.

سخنگوي دولت تاکيد کرد: انتظار مي‌رفت دولت عربستان  اقدامات تاميني بيشتري را انجام مي داد که البته قطعا دولت اين موضوع را پيگيري و معتقديم دولت عربستان بايد مسئوليت پذيري بيشتري را در قبال حجاج داشته باشد.

نوبخت درباره برنامه دولت در هدفمند کردن سهام عدالت گفت: وزارت اقتصاد در حال تهيه طرحي است که با اجراي آن بتوان به نحو بهتري در راستاي افزايش قدرت خريد سهامداران عدالت و افزايش اثربخشي در اقتصاد کلان داشته باشند، اقدام کرد. هر زمان اين طرح نهايي شد، بنده جزييات آن را اعلام مي‌کنم.

وي همچنين از تشکيل ستاد اقتصاد مقاومتي به دستور رئيس جمهور و توسط جهانگيري خبر داد و افزود: تا آنجايي که بنده  مطلع هستم معاون اول رئيس جمهور نيز جلساتي با برخي از مسئولان سپاه و بسيج و بخش‌هايي که مورد توجه و تاکيد رهبر انقلاب بوده داشتم تا بتوان از ظرفيت‌هاي غير دولتي  در زمينه تحقق اقتصاد مقاومتي بهره‌مند شد.

نوبخت در پاسخ به اين سوال که موضع دولت در قبال اين سخن رئيس جمهور که گفت اجازه نمي دهم افراد تندرو اميد مردم را نااميد کنند گفت: اين يک سياست مشخص از سوي رئيس جمهور است افراد تندرو افرادي هستند که فرا قانوني عمل مي‌کنند منتها جوانان انقلابي در دانشگاه‌ها مي‌تواند نسبت به روند موجود نقد داشته باشند و ما به هيچ وجه آن‌ها را تندرو نمي‌دانيم.

سخنگوي دولت از توجه سازمان مديريت و برنامه ريزي و دولت نسبت به پرداخت حق بيمه تاکسيرانان و تعامل بيشتر با سازمان تامين اجتماعي خبر داد و گفت: براي بهبود فضاي کسب و کار نيز همکاري و همياري تمام قوا لازم است و ما انتظار  داريم در اين زمينه همکاري‌هاي لازم وجود داشته باشد.

نوبخت در پاسخ به اين سوال که علت واگذاري کارخانه توليدي آلومينيوم المهدي زير قيمت واقعي چه بوده است گفت: واگذاري  اين کارخانه از طريق مزايده انجام شده و طبق قانون کسي که بيشترين قيمت را پيشنهاد  داده بايد از طرف سازمان خصوصي سازي واگذار شود.

وي افزود: حتي خريدار 400 ميليارد تومان بيش از رقم مزايده اعلام آمادگي کرد و براي اين کارخانه که خوشبختانه قوه مجريه و نهادهاي نظارتي موضوع را تحت نظر دارند و ما اجازه نداريم تخلفي صورت گيرد.

نوبخت درباره برنامه‌هاي سفر روحاني به سازمان ملل متحد و نيويورک اظهار داشت: در جريان اين سفر نيز ديدارهايي با کشورها صورت خواهد گرفت که درخواست‌هاي آنها الان ارائه شده و طبق معمول اين درخواست‌ها بررسي و با توجه به وقت و محدوديت و تاثير‌ آن ملاقات‌ها بر منافع جمهوري اسلامي ايران انجام مي‌گيرد.

سخنگوي دولت درباره موضع قوه مجريه و جمهوري اسلامي ايران پيرامون حوادث يمن گفت: موضع جمهوري اسلامي ايران پيرامون رخداد يمن از طرف مسئولان ديپلماسي ما مطرح شده و ما همواره بر گفت‌وگوي يمني - يمني تاکيد داريم.

وي ادامه داد: مداخله کشورهاي ديگر از جمله مداخله سياسي جز در اصلاح امور قبول نداريم همچنين مداخله نظامي را به شدت محکوم مي‌کنيم.

سخنگوي دولت خاطرنشان کرد: اميدواريم اين گفت‌وگو ها به نفع ملت مسلمان و بزرگ يمن باشد.

نوبخت در پاسخ به اين سوال که آيا رئيس جمهور براي اعضاي دولت منع فعاليت‌هاي حزبي تعيين کرده است گفت: بنده شخصا قبل از اين که به دولت بيايم از سال 78 عضو حزب اعتدال توسعه بودم.

وي افزود: هدف ما از تشکيل اين حزب انتقال تجربيات به نسل‌هاي آينده بود و اينکه بتوانيم از تمام پتانسيل‌ها در جهت توسعه کشور بهره‌مند شويم.

سخنگوي دولت ادامه داد: همچنين ما تاکيدمان بر اين بود که تحقق توسعه نيازمند ابزاري و منابعي است و اين ابزار و منابع فقط در يک جريان سياسي خاص وجود ندارد بنابراين نه اصلاح طلبان و نه اصولگرايان و نه ميانه روها نمي‌توانند ادعا کنند که تمام ابزارهاي توسعه ملي را دارند.

وي تصريح کرد: بنده از زماني که مسئوليت اجرايي بر عهده گرفته‌ام ديگر توفيق نشد به عنوان دبيرکل آن حزب فعاليت کنم جز يکي دو مورد که به منظور احوالپرسي با هم حزبي‌هاي خود در جمع آنان حاضر شدم.

نوبخت تاکيد کرد: بنده از جهت فعاليت‌هاي اجرايي بسيار زياد نيز از فعاليت حزبي محروم هستم البته فعاليت حزبي اعضاي دولت خلاف قانون نيست.

وي ادامه داد: برخي از اعضاي دولت که در حزب‌هايي حضور پيدا مي‌کنند و فعاليت مي‌کنند قانوني است اما به هيچ وجه حق ندارند از امکانات دولتي براي فعاليت‌هاي حزبي استفاده کنند و اين کار را نه رئيس جمهور حمايت کرده و نه همکاران من به خود اجازه مي‌دهند از اين امکانات براي کارهاي حزبي استفاده کنند.

نوبخت در پايان در پاسخ به اين سوال که موضع دولت در قبال حضور آقاي آمانو در مجلس شوراي اسلامي و کميسيون برجام چيست تصريح کرد: موضوع آقاي آمانو در مجلس در دولت مطرح نشده ،‌دولت به صورت رسمي در اين مورد تصميم گيري نکرده که اين اجازه داده شود يا خير البته بايد اين موضوع در برنامه‌هاي آقاي آمانو هم پيش بيني شده باشد، اختيارات ما در اين خصوص محدود است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html